Postawa ucznia podczas zajęć może przejawiać się w:
- chęci i zaangażowaniu się ucznia w lekcję,
- postawie wobec kolegów – pomoc, życzliwość, nie używanie wulgaryzmów,
- postawie wobec nauczyciela np. pomoc w prowadzeniu części lekcji, pomoc w organizacji przyborów i przyrządów itp.,
- zachęcaniu innych do aktywności ruchowej
- zainteresowaniu lekcją
- stosowaniu zasad higieny osobistej,
- pomaganiu słabszym uczniom,
- inwencji ucznia podczas lekcji,
- zainteresowaniu się wybraną dyscypliną sportu,
- pomocy w organizowaniu imprez sportowych,
W zależności od nasilenia się powyższych cech pozytywnych lub negatywnych nauczyciel może dokonać oceny bieżącej tych postaw stawiając ,,+ ” lub ,,- ” a w końcowym rozrachunku uczeń uzyskuje następującą ocenę:
+++ : celujący
++ : bardzo dobry
+ : dobry
- : dostateczny
-- : dopuszczający
--- : niedostateczny
Wpływ na ocenę semestralną za postawę ma również ;
- udział w zajęciach sportowych w ramach istniejących sekcji, którą wystawia nauczyciel
prowadzący, na podstawie obecności ucznia na zajęciach,
- udział w zawodach sportowych
2.Frekwencja
Frekwencja mierzona jest stosunkiem ilości godzin zajęć, w których uczeń uczestniczył do ilości godzin przeprowadzonych w semestrze w tej klasie.Za nieusprawiedliwioną nieobecność oraz nieusprawiedliwiony brak udziału w lekcji odejmuje się jeden punkt od ilości godzin, w których uczeń uczestniczył. Na koniec każdego semestru frekwencja ucznia zostaje zsumowana, przeliczona na procenty i na tej podstawie wystawiona zostaje ocena z tego zakresu.Udział procentowy do skali ocen wygląda następująco:
100-97% : celujący
96-85% : bardzo dobry
84-70% : dobry
69-53% : dostateczny
52-41% : dopuszczający
40- 0% : niedostateczny
3.Przygotowanie ucznia do lekcji
Dopuszcza się jeden brak stroju sportowego w semestrze, każdy następny
brak ma wpływ na ocenę w tym elemencie w następujący sposób;
- uczeń zawsze posiada strój sportowy - celujący
- jeden raz w semestrze nie posiada stroju - bardzo dobry
- dwa razy w semestrze nie posiada stroju - dobry
- trzy razy w semestrze nie posiada stroju - dostateczny
- cztery razy w semestrze nie posiada stroju - dopuszczający
- pięć razy w semestrze nie posiada stroju - niedostateczny
4.Wiadomości
Wiadomości z zakresu kultury fizycznej są istotnym czynnikiem w świadomym podejściu do aktywności ruchowej i dbałości o swoje zdrowie. Kontrola poziomu wiedzy jest połączona z czynnościami kontrolno-oceniającymi umiejętności ruchowe. Wiadomości obejmują :
- zasady prawidłowego żywienia, wpływu wysiłku na organizm,
- sposoby podnoszenia sprawności, znajomość dyscyplin sportowych,
- zasady hartowania, bezpieczeństwa, odpoczynku i higieny,
- zasady sędziowania, przepisów sportowych, organizacji zawodów,
- zasady udzielania pierwszej pomocy, kulturalnego kibicowania.
- zasady przeprowadzania prawidłowego przygotowania do wysiłku (co najmniej 2 w semestrze),
5.Oceny sprawdzianów umiejętności i motoryczności.
Na początku semestru nauczyciele informują ile i jakie sprawdziany będą przeprowadzane w danej klasie (związanie jest to planem organizacyjnym szkoły).Oceniając sprawdziany umiejętności i motoryczności ucznia, nauczyciele korzystają z gotowych tabel, np. lekkoatletycznych lub oceniają uczniów analizując najlepsze i najsłabsze wyniki w danej klasie. Ocena za technikę wykonania danego elementu ma znaczenie przy ustalaniu oceny. Każdy uczeń ma prawo do poprawy oceny w tym obszarze po wszesniejszym uzgodnieniu terminu z nauczycielem prowadzącym (o ile pozwalają na to warunki pogodowe).
Uczeń jest zobowiązany zaliczyć sprawdziany, które przeprowadzono podczas jego nieobecności w szkole. W przypadku braku oceny ze sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (wyjątek stanowi zwolnienie lekarskie).